onsdag 3 oktober 2007

Norberta

Här skulle det ha varit en bild på en ruskigt söt drake. Tyvärr har Vilda Bebin och Norberta sammansvurit sig mot mig, så bilden får avvakta att jag hinner vända upp-och-ner på alla möbler i alla rum.


Påbörjat: 2007-02-20
Avslutat: 2007-02-26
Mönster: Norberta av Kate Kuckro ur Knitty Winter 2006
Storlek: 10’’ hög
Verklig storlek: 7 ’’ hög
Garn: Smart i färg 9081/896 (grön tweed) (MC), Raggi i färg 1551 (orangemelerad) (CC)
Garnåtgång: 60 g MC, 15 g CC
Garn från: Stash (GarnNetto)
Stickor: Am 6
Masktäthet: 17 m 23 v slätstickning = 10 cm
Ändringar: Broderade ögonen, markerade nosborrar och sydde fast benen lite annorlunda än i originalet.
Kommentarer: MC använd dubbel, CC enkel. Felfritt mönster, men oklart varför vissa moment utfördes – varför byta mellan slät- och rätstickning på bakbenen? Varför forma kroppen så noga och väl när frambenen bara görs som klumpiga rör?

Här påbörjade jag mitt sista nystan Raggi i den underbara färgen 1551 (orange-vinröd-melerad). Den och den röd-vinröd-melerade var mina favoriter och vänner i Raggisortimentet. Varför, varför försvann de? (Om någon har ett enormt restlager så finns det en lättlurad köpare här!)

Inga kommentarer: